Educația comunitară în domeniul protecției mediului și climei ca potențial pentru implicarea societății civile (CEduP)
Referință proiect: 2020-1-AT01-KA204-078053
Program: Erasmus +
Acțiune cheie: Cooperarea pentru inovare și schimbul de bune practici
Tip de acțiune: Parteneriate strategice pentru educația
adulților
Zonele rurale și urbane se confruntă cu provocări
diferite atunci când vine vorba despre modul în care implicarea societății
civile poate face față provocărilor schimbărilor climatice. Strategiile de
adaptare la schimbările climatice trebuie să vizeze, printre altele, încurajarea
cetățenilor să lucreze împreună pentru găsirea de soluții sustenabile la
provocările viitoare, pentru a-și menține propria calitate a vieții. Începând
cu data de 1 noiembrie 2020, am început proiectul cu titlul „Educația
comunitară în domeniul protecției mediului și climatului ca potențial pentru
implicarea societății civile" cofinantat prin programul Erasmus+ al Uniunii
Europene. Împreună cu promotorul proiectului din Austria și partenerul din Grecia,
vom colecta, evalua și pregăti, procesele și metodele de educație comunitară pentru
problemele de protecție climatică din țările partenere.
Experiența partenerilor de proiect în procesele de educație comunitară în
diferite domenii va fi utilizată pentru a învăța unii de la alții și pentru a
implementa componente pentru procesele de educație comunitară de succes în
domeniul protecției mediului și al climei.
TEME ȘI
PRIORITĂȚI
Valori comune,
implicare civică și participare
Obiective de mediu
și climatice
PARTENERII PROIECTULUI
- Kärntner Bildungswerk Betriebs GmbH (Austria) - Promotor
-
Asociatia Euro
Adult Education (România) - partener
-
Kyttaro Enallaktikon Anazitiseon Neaon KEAN (Grecia)
- partener
DURATA PROIECTULUI
01 noiembrie 2020 - 31 octombrie 2022
OBIECTIVE ȘI REZULTATE
Obiectivul general al proiectului este de a activa implicarea societății
civile în domeniul protecției climei. În plus, proiectul vizează dezvoltarea de
opțiuni de acțiune pentru cetățeni în zonele rurale și urbane, sensibilizarea
cu privire la problemele legate de schimbările climatice și promovarea schimbării
către un mod de viață mai durabil. Prin schimbul de experiențe în diferite
condiții-cadru în zonele rurale și urbane, vor fi identificate componentele
pentru educația comunitară de succes în domeniul protecției mediului și climei și
publicate ca rezultat al proiectului într-un ghid de linii directoare. Acest ghid
va fi un rezultat concret al proiectului și va include metode de educație
comunitară ce vor putea fi aplicate în domeniul protecției mediului și al climei,
de către cetățenii din zonele urbane și rurale pentru a-i mobiliza și a-i
motiva să-și proiecteze propriul spațiu de viață.
Aceste rezultate vor fi prezentate la o conferință finală, partenerilor din
rețeaua locală respectivă, partenerilor de proiect și principalelor părți
interesate locale, regionale și naționale (cel puțin 10 organizații).
Proiectul oferă instituțiilor un sprijin concret sub forma acestor
orientări, pentru a mobiliza cetățenii din regiunile urbane și rurale să
participe la modelarea propriului spațiu de viață. Prin intermediul proiectului,
părțile interesate sunt conștientizate asupra metodelelor de educație
comunitară, prin care ne așteptăm să crească aprecierea abordărilor orientate
către comunitate.
Obiective concrete:
- Elaborarea criteriilor de bună practică pentru educația comunitară în
domeniul protecției mediului și climei
- Colectarea și analizarea unui total de 12 metode de
educație comunitară, care sunt potrivite pentru mediul înconjurător și
protecția climatică
- Adaptarea unui total de 12 metode de educație comunitară,
care sunt adecvate pentru mediul înconjurător și protecția climatică, la
condițiile țărilor partenere ale proiectului.
- Elaborarea liniilor directoare „Componente pentru educația comunitară de
succes în domeniul protecției mediului și al climei" sub formă de versiune
digitală și tipărită.
- Diseminarea ghidului dezvoltat către organizațiile locale
care inițiază procese de educație comunitară.
- Schimb de experiențe în implementarea proceselor de
educație comunitară în condiții diferite în zonele rurale și urbane (învățând
unul de la celălalt)
ACTIVITĂȚI
- COLECTAREA DE PROCESE ȘI METODE DE EDUCAȚIE COMUNITARĂ
Pe baza unui proces de educație comunitară implementat cu succes al
fiecărei organizații partenere, metodele conținute sunt elaborate și
împărțite în 4 categorii de metode pentru a permite o analiză structurată
și o prezentare ulterioară. Astfel, un portofoliu de metode stabilite din
diferite țări partenere va fi creat și pregătit pentru analize și adaptări
ulterioare.
Categoriile
de metode sunt:
(1) metode de activare
(2) Metode de cooperare
(3) Metode de implementare
(4) Metode de evaluare
- DEFINIREA CRITERIILOR DE BUNĂ
PRACTICĂ
Criteriile de bună practică sunt definite în comun și includ o perspectivă
instituțională și una participantă. Combinația dintre perspectiva
instituțională și cea a participanților vizează o înaltă calitate a metodelor
selectate și analizate. În acest scop, vor fi pregătite două chestionare, pe
care fiecare organizație parteneră le va utiliza pentru anchetarea celor două
grupuri de sondaje (instituții și participanți). Din punct de vedere
instituțional, vor fi intervievate persoane din propria organizație, precum și
persoane din partenerii de rețea. Opiniile orientate către participanți sunt
colectate de la oameni care au participat deja la procesele de educație
comunitară. Pentru fiecare chestionar specific, sunt intervievate cel puțin 15
persoane.
- SELECTAREA ȘI ADAPTAREA METODELOR DE
EDUCAȚIE COMUNITARĂ
Pentru fiecare partener de proiect sunt selectate și verificate 8 metode (2 pe
categorie de metode) pentru transferabilitatea lor la tema protecției mediului
și a climei, precum și conformitatea cu criteriile de bună practică. Un total
de 3 metode pe categorie (12 în total) vor fi selectate pentru analize
detaliate și adaptare la tema protecției mediului și a climei și la condițiile
cadru respective din țările partenere. Fiecare partener de proiect realizează
adaptarea metodelor la propriile condiții cadru și la tema protecției mediului
și a climei în mod independent.
Împreună, partenerii proiectului convin asupra a 3 metode pe categorie (12 în
total) pentru analize și ajustări detaliate la tema protecției mediului și a
climei și la condițiile cadru respective din țările partenere. Celelalte 5
metode pe partener de proiect sunt descrise în liniile directoare „Componente
pentru educația comunitară de succes în România zona „protecției mediului și a
climei" ca posibilități suplimentare.
- CREAREA ȘI
PREZENTAREA LINIILOR DIRECTOARE PENTRU O
BUNĂ PRACTICĂ
Rezultatele proiectului vor fi colectate în linii directoare și puse la
dispoziția părților interesate și a partenerilor din rețea pentru utilizare
ulterioară. Acest ghid va fi intitulat „Componente pentru educația comunitară
de succes în domeniul protecției mediului și al climei" și va fi disponibil în
format digital (descărcat prin site-urile web ale partenerilor de proiect) și
în format tipărit. Prezentarea principală a ghidului va fi în cadrul unei
conferințe finale virtuale la care vor fi invitați actorii listați și
partenerii de rețea ai partenerilor din proiect.
DATE IMPORTANTE
- Prima întâlnire transnațională a
proiectului: 22-24 februarie 2021 / Austria (Klagenfurt)
- A doua întâlnire transnațională a
proiectului: 27-29 septembrie 2021 / Greacia
- A treia întâlnire transnațională a
proiectului: 02-94 mai 2022 / România (București)
- A patra întâlnire transnațională a
proiectului: 26-28 septembrie 2022/ Austria (Klagenfurt)
- Conferința finală virtuală: vineri,
21 octombrie 2022
DOWNLOADS
LINKURI:
• Platforma oficială pentru
rezultatele proiectului:
„Community
Education in the field of environmental and climate protection as potential for
civil society engagement"
Contact
ASOCIATIA
EURO ADULT EDUCATION
office@euro-ed.ro
„Sprijinul acordat de Comisia Europeană pentru elaborarea
acestei publicații nu constituie o aprobare a conținutului, care reflectă doar opiniile autorilor, iar Comisia nu poate fi trasă la
răspundere pentru orice utilizare a informațiilor conținute în acesta.”